هویت بصری بی شک دلیل یک برند سازی موثر و قوی است که پیام یک برند را از مسیری مشخص به مخاطبان آن می رساند.به زبان ساده تر در دنیای برند سازی در واقع آنچه شما دریافت میکنید همان چیزی است که شما می بینید و آنچه می بینید هویت بصری یک برند است.

در همه ی کسب و کارهای کوچک و بزرگ،هویت بصری برند باعث می شود تا آن برند هر چه بهتر در ذهن و قلب مخاطبان نفوذ کنند.هویت بصری به نوعی شبیه پیش نمایش برند است.هر قسمت از طراحی شما سرنخی است که به بیننده می گوید چه انتظاری می تواند داشته باشد.تمامی عناصر در کنار هم هستند تا دقیقا نشان دهد نام تجاری شما در مورد چیست.در دنیای امروزی که در هر لحظه شاهد تصاویر خلاقانه هستیم اهمیت هویت بصری بیشتر از هر زمانی حس می شود.برندها به خلق تصویر و ایماژ ذهنی روی آوردند تا روی ذهن مخاطب حک شوند.

در واقع برای مفهوم ساده تر می توانیم از شخصیت خودمان مثال بزنیم.زمانی که در مورد هویت شخصی خودمان صحبت میکنیم،ما ویژگی هایی در شخصیت خود داریم که باعث تمایز ما نسبت به سایر افراد می شود.همین ویزگی های متمایز کننده ، هویت و شخصیت ما است که منحصر به فرد بودن را از طریق نحوه رفتار،صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان میکند.همین مثال ساده بیانگر اهمیت خلق هویت هر کسب و کاری برای شخصیت خاص و متمایزکننده خود از سایر رقبا می باشد تا بتواند تاثیری که مدنظر دارد را در ذهن مخاطبان خود ماندگار کند.

اگر صاحب کسب و کاری هستید و برای اینکه کسب و کارتان را بخواهید به مخاطبان خود معرفی کنید،نیازمند ساخت برند خود با المان های مخصوص هستید.این المان ها از رنگ های سازمانی گرفته تا طراحی لوگو با متن یا تصویری که دقیقا توصیف شخصیت برند مخصوص شما باید.این المان ها شامل ذهنیت،احساس باطنی و ادراک درونی صاحب برند درباره ی محصول یا خدماتی که ارائه می کند می باشد که به استراتژی و فعالیت های بازاریابی شما جهت می دهد.

قبل از هر توصیف دیگه ای نظر شما رو باید به این نکته مهم جلب کنم که مهمترین هدف از طراحی هویت بصری موفقیت آمیز بودن آن است تا باعث تمایز آن نسبت به رقبای شما باشد تا به نتیجه ی دلخواه خود برسید.پس ویژه ترین نکته انتخاب شرکتی است که این وظیفه ی مهم رو به آن میسپارید.

با ما همراه باشید تا در ادامه مطالب مهم تری از هویت بصری را بررسی کنیم.

اهمیت هویت بصری

کسب و کارها با به کارگیری ابزار قدرتمند هویت بصری می توانند به راحتی خود را از سایر رقبای خود ممایز کنند و از مزایای برندینگ بهره مند شوند.در دنیای امروزه هیچ کسب و کاری را چه به صورت اینترنتی و چه غیر اینترنتی بدون اسم پیدا نخواهیم کرد.انتخاب نامی منحصر به فرد اولین قدم برای طراحی یک هویت برند است.

هیچ مخاطبی جذب خرید و یا استفاده از خدماتی نمی شود که نام ونشانی نداشته باشد.همه ی ما علاقه مند به استفاده کردن از محصولات برندهای معروف و شناخته شده ای هستیم تا با دلگرمی بیشتری خریدی را انجام دهیم.پس از اولین قدم هایی که برای هویت بصری خود باید برداریم شناخت و تعریف هویت برند خود می باشد.

طراحی هویت بصری چه مراحلی دارد؟

در مرحله اول باید مخاطبان خود را بشناسید.از مهم ترین پرسش هایی که باید در این مرحله انجام بدهید این است که آن ها چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند؟با هم چند نمونه سوال هایی که به ما در این مسیر کمک می کنند را شناسایی می کنیم.

این قبیل سوال ها به شما در برند سازی و هویت برند شما کمک بسیاری می کند.

قدم بعدی بعد از شناسایی مخاطبان خود،شناخت دقیق از کسب و کار خودتان می باشد.هدف فقط چیستی کار شما نمی باشد بلکه باید چرایی کارتان مشخص باشد.اینکه شما چه پیشنهاد منحصر به فردی را به خریداران خود عرضه می کنید از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.بنابراین پرسش هایی نیز وجود دارد که باید از خود بپرسید:

  • چرا ما این محصولات یا خدمات را ارائه می دهیم؟
  • امیدواریم چه مسئله ای را برای مشتریان خود تغییر دهیم؟
  • انتظار داریم چه بهبودی در زندگی آن ها رخ دهد؟
  • چرا احساس مشتریان برای ما اهمیت دارد؟
  • چه چیزی در کسب و کار ما وجو دارد که ما را ماندگار میکند؟
  • و درنهایت نکته ی مهم این است که چرا باید ما را انتخاب کنند؟

هر چقدر بیشتر کسب و کار و مخاطبتان را بشناسید در مشخص کردن هویت برند خود موفق تر عمل کرده اید.

اجرای هویت بصری

هویت بصری به طور مشخص و ویژه‌ای بر روی بینایی و احساسات انسانی متمرکز شده است.با طراحی عناصر آن می‌توان به ساخت یک برند پرداخت.اجزای هویت بصری مثل چشم ها،گونه ها،استایل صورت،موها و همه ی آنچه در نگاه اول به چشم می آیند هستند که مخاطبتان برند شما را با این المان ها به یاد می آورند.

چند نمونه از این عناصر و اجزای هویت بصری را با هم بشناسیم :

  • لوگو یا آرم تجاری برند
  • شعار تبلیغاتی و تگ لاین
  • رنگ سازمانی برند
  • کارت ویزیت و ست اداری و بروشور محصولات یا خدمات
  • بسته بندی خاص محصولات با لوگو و برند
  • وبسایت
  • شبکه های اجتماعی

تأثیر طراحی لوگو در هویت بصری

لوگو یا آرم در واقع یکی از تاثیرگذارترین نمادی است که در هر کسب و کار باید منحصر به فرد باشد.هر چه لوگو قابل تشخیص تر و ساده تر باشد به یادماندنی تر و همه منظوره خواهد بود.نکته قابل توجه در طراحی لوگو این است که باید بتواند ارزش های مختلف یک کسب و کار را به نمایش بگذارد زیرا به وسیله نمادها می توانیم تصویری که مدنظر داریم را به راحتی در ذهن کاربران خود حک کنیم.از طرفی به خاطر سپردن نمادها در ذهن مخاطبان بسیار ساده تر از نام ها است.

طراحی ست اداری،ابزار تبلیغات و بسته بندی های اختصاصی

انتخاب نام،لوگو و رنگ سازمانی قدم های بزرگ و مهمی در طراحی یک هویت بصری هستند،اما در دنیای کسب و کار به چیزی بیشتر از یک نام و لوگو نیاز داریم.مهمترین نیازی که در دنیای کسب و کارها دارید نشانی خود است زیرا حتی اگر بهترین نام و لوگو را هم داشته باشید ولی کسی از آن ها خبر نداشته باشد هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.بنابراین شما نیاز به طراحی ست اداری ، اوراق سازمانی ، کارت های ویزیت ، طراحی وب سایت و شبکه های اجتماعی خواهید داشت.

شما باید به هر یک از این موارد به عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ نگاه کنید که می توانند برند کسب و کار اینترنتی شما را به دیگران ارائه دهد.

بسیاری از استارتاپ ها و کارآفرینان پس از درک اهمیت هویت بصری و مزایای آن تصمیم به سفارش طراحی آن میگیرند.معمولا یکی از چالش های پیش روی آن ها آگاهی از مراحل طراحی هویت بصری است.تیم با تجربه ی وب ایزما اینجاست تا شما را در این خصوص راهنمایی کند.ما با کارشناسان کارآزموده ی خود آماده ی هر گونه راهنمایی در این زمینه هستیم تا با شناخت از کسب و کار شما و مخاطبان شما بهترین و اثر بخش ترین هویت بصری را برای شما طراحی کنیم.تیم وب ایزما همواره سعی دارد تا در این زمینه با بهترین ها در خدمت شما عزیزان باشد.